عربى |English | اردو 
Surah Fatiha :نئى آڈيو
 
Monday, June 17,2024 | 1445, ذوالحجة 10
رشتے رابطہ آڈيوز ويڈيوز پوسٹر ہينڈ بل پمفلٹ کتب
شماره جات
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
تازہ ترين فیچر
Skip Navigation Links
نئى تحريريں
رہنمائى
نام
اى ميل
پیغام
2015-06 آرٹیکلز
 
مقبول ترین آرٹیکلز
تدبر ایک عبادت
:عنوان

ہر شخص اس بات کا مکلف ہے کہ وہ آسمانی ہدایت کے الفاظ اور معانی میں بقدرِ استطاعت غور کرے اور اس سے اپنے ایمان و ایقان کےلیے تازہ بہ تازہ غذا حاصل کرے۔ شنقیطی﷫ کہتے ہیں: آیات میں کہیں تدبر پر زور دیا جاتا ہے تو

. رقائق :کیٹیگری
ابن علی :مصنف

تدبر ایک عبادت

ابن علی

عبادت کی کچھ صورتیں  گویا ناپید ہو گئیں۔ یوں جیسے یہ کبھی تھیں ہی نہیں۔ ’’تدبر‘‘ ایسی ہی ایک کمیاب عبادت ہے۔ خال خال ہی یہ آج کہیں آپ کو نظر آئے گی۔ حالانکہ یہ کوئی ’فرضِ کفایہ‘ قسم کی چیز  نہیں۔ ہر شخص اس بات کا مکلف ہے کہ وہ آسمانی ہدایت کے الفاظ اور معانی میں بقدرِ استطاعت غور کرے اور اس سے اپنے ایمان و ایقان کےلیے تازہ بہ تازہ غذا حاصل کرے۔

یہ تو آپ دیکھیں گے – خصوصاً رمضان میں – کہ کچھ خوش قسمت بڑی تن دہی کے ساتھ قرآن ختم کرنے میں لگے ہیں۔ ایک ایک بار، دو دو بار، یہاں تک کہ کئی کئی بار رمضان میں ختمِ قرآن کی سعادت حاصل کر لیتے ہیں۔ گو یہ مناظر بھی آج اچھے خاصے دم توڑنے لگے۔ رمضان میں مساجد کے ہر ہر کونے میں قرآن پڑھنے میں لگے لوگ، اور قرآن پڑھنے کی وہ مخصوص سحرانگیز گونج، آج ناپید ہوتی جا رہی ہے۔ کیونکہ انکل سام نے ہمارے ’فارغ اوقات‘ کو مصروف کرنے والی اشیاء بےحدوحساب ہمارے ہاں لا دھری ہیں۔ لہٰذا قرآن مجید کی خالی تلاوت کرنے والوں سے ہی مساجد اجڑ گئیں۔ کچھ کسر رہ گئی ہے تو وہ بڑی تیزی کے ساتھ پوری ہونے جا رہی ہے۔ البتہ قرآن پر غور و فکر میں مشغول لوگ تو گویا اس دنیا سے سدھار ہی گئے!

خدا کے اس فرمان سے یہ سمجھنا کچھ مشکل نہیں کہ ’’تدبر‘‘ ایسی عبادت آیا صرف خواص سے مطلوب ہے، یا ہر ہر ہر شخص اس کا مخاطَب ہے:

كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُوْلُوا الأَلْبَابِ                (ص: 29)

ایک بابرکت کتاب جسے ہم نے اتارا تیری طرف، تاکہ غور کریں یہ اس کی آیات میں، اور نصیحت لیں اس سے عقلمند۔

ابن عطیہ﷫ اس آیت کی تفسیر میں فرماتے ہیں:

وظاهر هذه الآية يعطي أن التدبر من أسباب إنزال القرآن

ظاہرِ آیت اس بات کا تقرر کرتا ہے کہ ’’تدبر‘‘ نزولِ قرآن کے اسباب میں  سے باقاعدہ ایک سبب ہے۔

شوکانی﷫ کہتے ہیں: آیت دلیل ہے کہ اللہ تعالیٰ نے قرآن کو اصل میں اس لیے اتارا کہ لوگ اس کے معانی پر غور و فکر کریں، نہ کہ بغیر کسی تدبر کے ہی اس کو پڑھتے چلے جائیں۔

شنقیطی﷫ کہتے ہیں: یہ بات کہ نزولِ قرآن کے مقاصد میں سے ایک مقصد یہ بھی ہے کہ لوگ اس میں تدبر کریں، متعدد آیات سے ثابت ہے۔ کہیں تدبر پر زور دیا جاتا ہے تو کہیں تدبر نہ کرنے والوں کو سرزنش کی جاتی ہے:

أَفَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا                                           (محمد: 24)

تو کیا یہ قرآن پر غور نہیں کرتے؟ یا دلوں پر ان کے تالے پڑے ہوئے ہیں؟[1]

أَفَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافًا كَثِيرًا

(النساء: 82)

تو کیا قرآن پر غور نہیں کرتے؟ اگر وہ غیر خدا کے پاس سے ہوتا تو ضرور اس میں بہت سا اختلاف پاتے۔[2]

أَفَلَمْ يَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ أَمْ جَاءَهُم مَّا لَمْ يَأْتِ آبَاءَهُمُ الأَوَّلِينَ          (المؤمنون: 68)

کیا انہوں نے بات پر غور ہی نہیں کیا۔ یا ان کے پاس وہ چیز آگئی ہے جو ان کے اسلاف کے پاس نہیں آئی تھی؟

سعدی﷫ کہتے ہیں: اس آیت سے ظاہر ہوتا ہے کہ تدبر کرنے کی قرآن مجید کے اندر کس قدر تاکید ہے۔ اور یہ کہ تدبر افضل ترین اعمال میں سے ایک ہے۔ نیز وہ تلاوت جس میں تدبر کیا گیا ہو اس تلاوت سے افضل ہے جو تیز تیز نمٹا دی گئی اور اس سے کچھ خاص مقصد حاصل نہ ہوا۔

سنت سے، نیز ہمارے حالیہ معمولات کی مناسبت سے، اس نیکی پر عمل کی ایک صورت یہ تجویز کی جا سکتی ہے کہ:

v     مساجد میں دوست اصحاب حلقوں کی صورت میں اکٹھے ہوں۔ اور آپس میں کچھ آیاتِ قرآنی کا دور کریں۔ یعنی ان کی تلاوت بھی اور ان کے معانی و مفہومات کا تذکرہ بھی۔ خصوصاً ان کو اپنی زندگی اور زمانے سے ربط دیتے ہوئے۔ کیونکہ تدبر میں یہ بات خصوصی طور شامل ہے۔ یہ حلقے اصحابِ علم کے ساتھ منعقد کیے جائیں؛ اور انہی سے اصل استفادہ ہونا چاہئے۔ چاہے کچھ ہی آیات ہوں، معانی میں گہرا جانا اور ان کو احساس و وجدان کے ساتھ جوڑنا یہاں اصل ترجیح ہونی چاہئے نہ کہ ’مقررہ وقت میں سپارے کا بیان مکمل کرنا‘۔

v     اس کے بعد... فرد اپنی خلوت میں بھی پھر انہی آیات کو پڑھے اور بار بار ان پر غور کرے۔  بلکہ  جیساکہ بعض اہل علم نے کہا  –  اپنے آپ کو ان آیات پر پیش کرے اور ان کے معانی میں ڈوبنے کی کوشش کرے۔

 

 

 

 



[1]    بعض علماء نے اس آیت سے یہ مفہوم اخذ کیا کہ قرآن مجید پر تدبر اور غور و فکر نہ کرنا دلوں پر تالے پڑے ہونے کے امکان کی طرف اشارہ کرتا ہے۔ اور اگر کسی کو قرآنِ مجید کے معانی میں ڈوبنے کی خوب توفیق ملتی ہے، تو یہ بات اس کے دل کی استقامت کی طرف اشارہ کرتی ہے۔

[2]    بعض علماء نے اس آیت سے یہ مفہوم اخذ کیا کہ قرآن مجید میں تناقض، اختلاف اور خلافِ عقل باتیں اس آدمی کو نظر آئیں گی جو قرآنِ مجید میں تدبر نہیں کرتا۔ ہاں جو تدبر کرے گا اسے قرآن میں ایسے اشکالات نظر نہیں آئیں گے بلکہ اسے جا بجا شواہد نظر آئیں گے کہ یہ ایک علیم اور حکیم ہستی کا کلام ہے۔

Print Article
Tagged
متعلقہ آرٹیکلز
قنوتِ وتر۔ مسنون دعاؤں کے متن
رقائق- اذكار و ادعيہ
حامد كمال الدين
قنوتِ وتر مسنون دعاؤں کے متن ترتیب: حامد کمال الدین نوٹ: دعاء یا اس کے ترجمہ میں جس جملے کی شرح ۔۔۔
قنوت میں دشمنان دین پر تبرا، اہل دین کےلیے دعائےخیر اور نبیﷺ پر درود
رقائق- اذكار و ادعيہ
حامد كمال الدين
شرح دعائے قنوت تحریر: حامد کمال الدین 23 رمضانی قنوتِ وتر میں دشمنانِ دین پر تبرا، اہل دین کےلیے د۔۔۔
لَا أُحْصِي ثَنَاءً عَلَيْكَ، أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ (شرح قنوت 22
رقائق- اذكار و ادعيہ
حامد كمال الدين
شرح دعائے قنوت تحریر: حامد کمال الدین 22 لَا أُحْصِي ثَنَاءً عَلَيْكَ، أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَل۔۔۔
وَأَعُوذُ بِكَ مِنْكَ (شرح قنوت 21
رقائق- اذكار و ادعيہ
حامد كمال الدين
شرح دعائے قنوت تحریر: حامد کمال الدین 21 وَأَعُوذُ بِكَ مِنْكَ "میں تیری پناہ میں آتا ہوں تجھ ۔۔۔
وَبِمُعَافَاتِكَ مِنۡ عُقُوبَتِك (شرح قنوت 20
رقائق- اذكار و ادعيہ
حامد كمال الدين
شرح دعائے قنوت تحریر: حامد کمال الدین 20 وَبِمُعَافَاتِكَ مِنۡ عُقُوبَتِك "تیرے درگزر کی پناہ ۔۔۔
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ (شرح قنوت 19
رقائق- اذكار و ادعيہ
حامد كمال الدين
شرح دعائے قنوت تحریر: حامد کمال الدین 19 اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ "ال۔۔۔
وَنَرْجُو رَحْمَتَكَ، وَنَخْشَى عَذَابَكَ (شرح قنوت 18
رقائق- اذكار و ادعيہ
حامد كمال الدين
شرح دعائے قنوت تحریر: حامد کمال الدین 18 وَنَرْجُو رَحْمَتَكَ، وَنَخْشَى عَذَابَكَ "امیدوار&nb۔۔۔
وَإِلَيْكَ نَسْعَى وَنَحْفِدُ (شرح قنوت 17
رقائق- اذكار و ادعيہ
حامد كمال الدين
شرح دعائے قنوت تحریر: حامد کمال الدین 17 وَإِلَيْكَ نَسْعَى وَنَحْفِدُ "ہماری سب سعی تیری طرف ۔۔۔
اللَّهُمَّ إِيَّاكَ نَعْبُدُ، وَلَكَ نُصَلِّي، وَنَسْجُدُ (شرح قنوت 16
رقائق- اذكار و ادعيہ
حامد كمال الدين
شرح دعائے قنوت تحریر: حامد کمال الدین 16 اللَّهُمَّ إِيَّاكَ نَعْبُدُ، وَلَكَ نُصَلِّي، وَنَسْجُدُ۔۔۔
ديگر آرٹیکلز
Featured-
حامد كمال الدين
نوٹ: یہ تحریر ابن تیمیہ کی کتاب کے تعارف کے علاوہ، خاص اس مقصد سے دی جا رہی ہے کہ ہم اپنے بعض دوستوں سے اس ۔۔۔
جہاد- سياست
حامد كمال الدين
آج میرا ایک ٹویٹ ہوا: مذہبیوں کے اس نظامِ انتخابات میں ناکامی پر تعجب!؟! نہ یہ اُس کےلیے۔ نہ وہ اِ۔۔۔
باطل- اديان
ديگر
حامد كمال الدين
بھارتی مسلمان اداکار کا ہندو  کو بیٹی دینا… اور کچھ دیرینہ زخموں، بحثوں کا ہرا ہونا تحریر: حامد کما۔۔۔
تنقیحات-
حامد كمال الدين
"فرد" اور "نظام" کا ڈائلیکٹ؛ ایک اہم تنقیح تحریر: حامد کمال الدین عزیزم عثمان ایم نے محترم سرفراز ف۔۔۔
Featured-
حامد كمال الدين
مالکیہ کے دیس میں! تحریر: حامد کمال الدین "مالکیہ" کو بہت کم دیکھنے کا اتفاق ہوا تھا۔ افراد کے طور ۔۔۔
حامد كمال الدين
"سیزن" کی ہماری واحد پوسٹ! === ویسے بھی "روایات و مرویات" کی بنیاد پر فیصلہ کرنا فی الحقیقت علماء کا کام ہ۔۔۔
راہنمائى-
شيخ الاسلام امام ابن تيمية
صومِ #عاشوراء: نوویں اور دسویںمدرسہ احمد بن حنبل کی تقریرات"اقتضاء الصراط المستقیم" مؤلفہ ابن تیمیہ سے ایک اقت۔۔۔
باطل- فكرى وسماجى مذاہب
تنقیحات-
حامد كمال الدين
ماڈرن سٹیٹ محض کسی "انتخابی عمل" کا نام نہیں تحریر: حامد کمال الدین اپنے مہتاب بھائی نے ایک بھلی سی تحریر پر ۔۔۔
تنقیحات-
حامد كمال الدين
روایتی مذہبی طبقے سے شاکی ایک نوجوان کے جواب میں تحریر: حامد کمال الدین ہماری ایک گزشتہ تحریر پ۔۔۔
تنقیحات-
حامد كمال الدين
ساحل عدیم وغیرہ آوازیں کسی مسئلے کی نشاندہی ہیں تحریر: حامد کمال الدین مل کر کسی کے پیچھے پڑنے ی۔۔۔
تنقیحات-
حامد كمال الدين
خلافت… اور کچھ ’یوٹوپیا‘ افکار تحریر: حامد کمال الدین گزشتہ سے پیوستہ: دو سوالات کے یہاں ہمیں۔۔۔
تنقیحات-
حامد كمال الدين
خلافت مابین ‘جمہوری’ و ‘انقلابی’… اور مدرسہ اھل الاثر تحریر: حامد کمال الدین گزشتہ سے پیوستہ: رہ ۔۔۔
تنقیحات-
حامد كمال الدين
عالم اسلام کی کچھ سیاسی شخصیات متعلق پوچھا گیا سوال تحریر: حامد کمال الدین ایک پوسٹر جس میں چار ش۔۔۔
باطل- فرقے
حامد كمال الدين
رافضہ، مسئلہ اہلسنت کے آفیشل موقف کا ہے تحریر: حامد کمال الدین مسئلہ "آپ" کے موقف کا نہیں ہے صاحب،۔۔۔
Featured-
باطل- فرقے
حامد كمال الدين
رافضہ کی تکفیر و عدم تکفیر، ہر دو اہل سنت کا قول ہیں تحریر: حامد کمال الدین ہمارے یہاں کی مذہبی (سن۔۔۔
تنقیحات-
اصول- منہج
Featured-
حامد كمال الدين
گھر بیٹھ رہنے کا ’آپشن‘… اور ابن تیمیہؒ کا ایک فتویٰ اردو استفادہ: حامد کمال الدین از مجموع فتاوى ا۔۔۔
Featured-
تنقیحات-
حامد كمال الدين
ایک نظامِ قائمہ کے ساتھ تعامل ہمارا اور ’اسلامی جمہوری‘ ذہن کا فرق تحریر: حامد کمال الدین س: ۔۔۔
اصول- ايمان
اصول- ايمان
حامد كمال الدين
عہد کا پیغمبر تحریر: حامد کمال الدین یہ شخصیت نظرانداز ہونے والی نہیں! آپ مشرق کے باشندے ہیں یا ۔۔۔
کیٹیگری
Featured
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
Side Banner
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
احوال
تبصرہ و تجزیہ
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
اداریہ
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
اصول
منہج
حامد كمال الدين
ايمان
حامد كمال الدين
منہج
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
ایقاظ ٹائم لائن
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
ذيشان وڑائچ
مزيد ۔۔۔
بازيافت
سلف و مشاہير
حامد كمال الدين
تاريخ
حامد كمال الدين
سيرت
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
باطل
اديانديگر
حامد كمال الدين
فكرى وسماجى مذاہب
حامد كمال الدين
فرقے
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
تنقیحات
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
ثقافت
معاشرہ
حامد كمال الدين
خواتين
حامد كمال الدين
خواتين
ادارہ
مزيد ۔۔۔
جہاد
سياست
حامد كمال الدين
مزاحمت
حامد كمال الدين
قتال
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
راہنمائى
شيخ الاسلام امام ابن تيمية
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
رقائق
اذكار و ادعيہ
حامد كمال الدين
اذكار و ادعيہ
حامد كمال الدين
اذكار و ادعيہ
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
فوائد
فہدؔ بن خالد
احمد شاکرؔ
تقی الدین منصور
مزيد ۔۔۔
متفرق
ادارہ
عائشہ جاوید
عائشہ جاوید
مزيد ۔۔۔
مشكوة وحى
علوم حديث
حامد كمال الدين
علوم قرآن
حامد كمال الدين
مریم عزیز
مزيد ۔۔۔
مقبول ترین کتب
مقبول ترین آڈيوز
مقبول ترین ويڈيوز